Hiraga MC prepre Amp

Új lap - 1

Először nézzünk egy olyan félvezetős megoldást amivel az alacsony kimenetű MC hangszedő jelét, illeszteni tudjuk a korrekciós erősítőnkhöz.
Ezt az ötletes, áramtükörre épülő kapcsolást, Jean Hiraga publikálta először a L'Audiophile folyóirat 1980 júniusi számában.

Hozzám egy többszörösen fénymásolt kapcsolási rajz és egy gyengén olvasható NYÁK terv formájában érkezett meg a '90-es évek közepén.
Először az akkoriban könnyen beszerezhető BC560C tranzisztorral építettem meg, az eredetihez hasonlatos NYÁK elrendezéssel.
Később átépítettem a H.ZS.-tól kapott, válogatott 2SC1775A tranzisztorokkal. Mondanom sem kell, hogy ezekkel a félvezetőkkel vált igazán naggyá ez a kis kapcsolás.
Az erősítését némiképpen csökkentettem, hogy jobban illeszkedjen az akkoriban használt RIAA korrektor elé.
Ezt úgy értem el, hogy a második tranzisztor 2,2k munkaellenállását megosztottam, és innen csatoltam ki a jelet.

 

Az akkumulátoros táplálást eleve elvetettem, rögtön külső tápegységben gondolkodtam. Először egy sima CRC szűrésű tápot használtam hozzá. Mielőtt H.ZS. lebeszélt volna róla, megpróbálkoztam egy LM317/337 párossal is, de mintha az ajtó mögül hallgatnám a zenét, olyan lett tőle a hangja.
Aztán H.ZS. és más fórumtársak ajánlásai alapján az alábbi módosított CRC táp született.

Később ezt, CHZ ötlete alapján, felváltotta egy TL431-el működő shunt regulátoros tápegység.
Ennél stabilabban tartható volt az áramkör bemenetén a beállított 0V.

A NYÁK kialakításánál ilyen alacsony jelszintnél különösen ügyelni kell a csillagpontos kialakításra. A többszörösen átalakított kapcsolás a dobozban így néz ki:

Az eredeti félvezetővel, még az akkoriban általam használt tucat ellenállásokkal és kondenzátorokkal is maga mögé utasította az Ortofon T10-et.
Néha még ma is előveszem. Véleményem szerint ennél bonyolultabb félvezetős kapcsolásokkal nem érdemes próbálkozni, akkor már inkább egy jobb MC trafó...

««       »»
„Hiszek Istenben, Mozartban és Beethovenben...” (Richard Wagner)